ÇOCUKLARDA DEPRESYON

Çocukluk çağında her yaşta depresyon ortaya çıkabilmektedir. Ancak genellikle başka durumlarla karıştırılabilmektedir. Çocuğun içinde bulunduğu gelişimsel döneme göre depresyon  belirtileri de farklılaşır.
Özellikle süt çocuklarında anneden veya bakım veren yetişkinde uzun zaman ayrı kalma, ilgi, şefkat azlığı, duygusal gereksinimlerin ve fiziksel temasın sağlanamadığı bebeklerde içe kapanma, çevreye ilgisizlik, huzursuzluk, beslenme sorunları gibi depresyon belirtileri görülür.
Okul öncesi dönemde depresyon belirtileri, baş, karın, kas, eklem ağrıları, bulantı ve kusma gibi bedensel belirtiler şeklinde görülmektedir.

Ergenlik döneminde ise depresif bozukluklar, çoğunlukla "ergenlik krizi" ile karıştırılırlar.
Doğru ve vakitlice teşhis edilmesi gereken depresyon hali çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimleri yavaşlayacaktır. Depresif çocuklar yaşamı değersiz gereksiz ya da dayanılmaz bulabilirler. Sonunda bu düşünceyle çocuk intihar riski ve girişimi dahi oluşturabilir.

ÇOCUK VE ERGENLERDE DEPRESYONUN NEDENLERİ
·         Anne babadan birinin ölümü ya da çocuğun anne babadan uzun süre ayrı kalması ( Bu süre çocuğun yaşına göre değişir.)
·         Çocuk ve ailesi arasında sevgi ve ilgiyi engelleyici durumlar,
·         Çocuğa ölümcül ya da kronik hastalık tanısı koyulması ve hastalık süreci,
·         Fiziksel, cinsel istismara maruz kalma gibi travma tik yaşantılar,
·         Aile içi şiddet,
·         Anne- babanın boşanması,
·         Aileye yeni bebeğin katılması,
·         Ev ve okul değiştirmeye bağlı çevre değişiklikleri,

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA DEPRESYONUN BELİRTİLERİ
·         Aşırı hareketlilik ve hırçınlık,
·         Çevreye ve kendine zarar verme,
·         İçe kapanma ve aşırı sessizlik,
·         Kompulsif( tekrarlayıcı niteliği olan ve durdurulamayan) masturbasyon,
·         Duygusal tutarsızlık ve anlık değişiklikler,
·         Uyku ve yeme bozukluğu,
·         Parmak emme, altını ıslatma ve kakasını kaçırma gibi daha küçük yaşlara gerileme,

OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA DEPRESYON BELİRTİLERİ
·         Depresif ruh durumu " yapamam, bilmiyorum, yorgunum" gibi ifadelerle etkinliklere katılmama ve görevlerini yerine getirememe
·         Saldırgan ve dürtüsel davranışlar
·         Hırsızlık yapma
·         Yalan söyleme
·         Okuldan ve ya evden kaçma
·         Okul başarısızlığı

Bu belirtiler sizin çocuğunuzda da görülüyor olabilir. Hemen paniğe kapılmadan önce çocuğunuzu gözleyin. Bir çocuğa depresyon tanısı konabilmesi için bu belirtilerden en az 5'inin, en az 2 hafta süreyle devam etmesi gerekir.
TEDAVİ
Psikoterapi yöntemlerinden oyun terapisi, destekleyici tedavi ve bilişsel-davranışçı tedaviler uygulanabilmektedir. Çocuklar için güvenli kullanım imkanı veren psikiyatrik ilaçlar da mevcuttur. İlaç tedavisi ile psikoterapi yönteminin birlikte kullanıldığı durumlarda tedaviden alınan sonuç daha etkilidir.

DEPRESYONDA OLAN ÇOCUĞUN EBEVEYNLERİNE ÖNERİLER
Çocuğa ve gence karşı sabırlı, anlayışlı ve duyarlı olmaları, sevildiğinin ve değerli olduğunun hissettirilmesi çok önemlidir. Aile tedavinin her aşamasında çocuklarıyla birlikte olmalı onu bir birey olarak kabul etmeli, onun düşüncelerine önem vermeli ve bunu çocuklarına hissettirmelidirler.
Teşhis ve tedavide gecikme ve ihmal çocuğun bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi yavaşlatır. Tedavi edilebilen bir bozukluktur olduğu unutulmamalıdır.
Gerekiyorsa sizde hemen bir profesyonel destek alınız.